“Zimsko čudo” u praškom Kinu Světozor

U legendarnom praškom Kinu Světozor, u ponedjeljak 17. ožujka Međunarodni festival dokumentarnog filma Jihlava (IDFF Jihlava) za gledatelje je pripremio, kako su najavili, pravi “eksperimentalni masakr”.


Jedan od dvaju glavnih protagonista tog masakra bio je i film “Zimsko čudo” redatelja Željke Sukove i Gustava Becka.

Kao što su podsjetili organizatori tog Dokumentarnog ponedjeljka u Kinu Světozor – IDFF Jihlava – “Zimsko čudo” proglašen je najboljim europskim dokumentarcem na prošlogodišnjem izdanju festivala u Jihlavi, u kategoriji Between the Sea. Njihova je namjera stoga bila da film vidi što veći broj češke publike koja je propustila priliku iz Jihlave, a Kino Světozor pokazalo se idealnom lokacijom za projekciju. Osim “Zimskog čuda”, prikazan je i eksperimentalni dokumentarac “White-Black” redatelja Vladimira Turnera.

Kino Světozor je kultno praško art-kino smješteno u samom centru grada. Postoji od 2004. kad je otvoreno kao prvo art-house kino u Pragu, s planovima da prikazuje prvorazredne europske i ne-europske filmove.
Sama kino dvorana ima bogatu povijest – otvorena je još davne 1918., u međuvremenu je bila i praški kabaret, a od 1957. gradi svoj kultni kinoprikazivački status.

Godine 1968. kino je na godinu dana ugostilo i poznati Kinoautomat, kojim se Češka prvi put predstavila na svjetskoj izložbi u Montrealu 1967. Kinoautomat je bilo prvo svjetsko interaktivno kino koje je za potrebu Expoa u Montrealu osmislio Radúz Činčera. Tijekom projekcije, film bi se prekinuo na devet mjesta, na pozornicu bi izašao moderator i pitao publiku da pritiskom na gumb odabere između dviju scena s različitim ishodima. Film bi se nastavio onako kako bi odabrala publika. Kinoautomat bilo je veliki svjetski hit, a zajedno s njim i Kino Světozor.

Danas, gotovo stoljeće nakon prvih filmskih projekcija, Kino Světozor je okupljalište filmofila koji uživaju u jednoj tjednoj premijeri art filma, bilo da je riječ o dokumentarcima, eksperimentalnim žanrovima, animacijama, video artu, net artu, reklamama, video-klipovima, kratkim filmovima… Svaki posjetitelj kina ima i mogućnost “posvojiti” stolicu na godinu dana, da mu ne umakne, a zaokruženom art-house iskustvu pridonosi i bar kina koji je uređen u duhu scena iz poznatih art filmova kao što su Twin Peaks ili The Cabinet of dr. Caligari.

Kino je specifično i po dućanu s filmskim plakatima, DVD-ima i filmskom literaturom koje nosi ime slavnog Monty Pythonovca i čestog gosta kina Terryja Gilliama, “Terry Posters”. Redatelj je vlasnike dućana inspirirao jednom kad je, tijekom diskusije nakon filma i uslijed mnogobrojnih pitanja, skinuo cipele i izložio čarape (zbunjenim) pogledima publike. Taj je moment ostao zabilježen na danas legendarnoj fotografiji Terryja u čarapama.