REFINERI 2013 + EX ORIENTE FILM - projekti

Lika

LIKA – LOV NA SEBE

je film o osobnim gubitcima i pronalaženjima, priča o mozaiku uspomena, iskustava i poezije.
Lika, zaboravljena planinska regija, poslužila je autorici kao platforma za priču o pronalaženju izgubljene sebe. To je rodni kraj njenih roditelja, u kojem je i sama uspostavila prvi kontakt s prirodom. Lika joj je, mnogo godina kasnije, pomogla da prevlada gubitak četvero nerođene djece i pokuša razumjeti svoju bolest.
Kroz strukturu koja se sastoji od šest dijelova (prolog, proljeće, ljeto, jesen, zima, epilog), autorica snima ljude kroz njihova vlastita četiri životna doba. Ljudi, priroda, životinje, kao i autoričina samosvijest o tijelu i njegovim otiscima na prostor koji ga okružuje, slažu mozaik uspomena, iskustava i osobne poezije.

Redatelj: Zrinka Matijević.
Producent: Nenad Puhovski
Produkcijska kuća: Factum

 

The-Wellness-ProcessTHE WELLNESS PROCESS (PROCES OZDRAVLJENJA)

je film o malo drugačijem poimanju wellnessa.
Drevne toplice u Rumunjskoj, Baile Herculane iliti Banja Herculane, vidjele su i bolje dane. Tad još nije postojala wellness industrija. No treba se prilagoditi novom vremenu, treba ponovno uspostaviti njihovu primarnu funkciju – da opuste, relaksiraju ljude.
Ovo je pogled u jednu turističku rutinu tretmana koji donosi relaksaciju i «poboljšava kvalitetu života». Ona se dešava u urbanoj sredini koja to više nije, i u prostoru gdje je granica između egzotičnog i besmislenog opasno tanka. Također, ovo je film o ljudima koji, u nedostatku društvenog sustava koji bi ponudio recept za dobrobit (wellness), traže vlastitu definiciju dobrobiti i zdravlja.

Redatelj: Marius Iacob
Producent: Corina Gliga
Produkcijska kuća: Manekino Film

 

GhostsGHOSTS (DUHOVI)

je film o sjećanjima.
Ima li lokalitet svoju memoriju, ako znamo da je u jednom trenu njime marširala povijest 20. stoljeća? Imate li dojam da se zaboravljaju cijeli dijelovi prošlosti?
No zagubljene priče žive, bar kao duhovi smrvljenih zgrada. Ovaj ih film želi oživjeti. Tražit će stoga dokaze da je povijest, i memorija, utisnuta u krajolik isto kao što ju u neku drugu podlogu utiskuju povjesničari, filozofi i umjetnici.

Redatelji: Bibiana Beňová, Michael Kaboš
Producent: Michael Kaboš
Produkcijska kuća: Michael Kabos, Media Film

 

PROVINCIAL GIRLS (PROVINCIJALKE)

se bave sovjetskim mitom o snažnim, žilavim provincijalkama koje hrle u Moskvu, utjelovljenom u pjesmama, romanima, filmskim djelima.
Godine 1994. snimljen je dokumentarac o trima djevojkama iz ruske provincije koje su otišle potražiti sreću u Moskvi. Bilo je to vrijeme značajnih i snažnih društvenih i kulturnih zbivanja.. Danas, 20 godina kasnije, Tatjana i Frank putuju u Rusiju da vide što se zbilo s «provincijalkama».
Ovo je film o Ruskinjama koje su živjele u vremenu promjena. No Rusija se ni dan-danas nije prestala mijenjati.

Redatelj: Tatjana Božić
Producent: Frank Müller
Produkcijska kuća: doppelplusultra

 

On-the-BorderON THE BORDER (NA GRANICI)

je priča o fatalnim izborima na koje su se ljudi odlučivali za vrijeme Drugog svjetskog rata, kad su mnogi morali birati između obitelji i ljubavi.
Obitelj redateljičine bake je, nakon Drugog svjetskog rata, odlučila iz Litve odseliti u Njemačku. No tad mlada Ella Fink – baka – odlučuje da neće seliti zajedno s obitelji nego da će pričekati svoga zaručnika. U međuvremenu se politička situacija mijenja, granice se rapidno zatvaraju, a Željezna zastava strelovito pada i razdvaja Ellu od njene obitelji. Na čitavih 40 godina. Zaručnik se nikada nije pojavio…

Redatelj: Jurate Samulionyte
Producent: Ieva Norviliene
Produkcijska kuća: Tremora

 

Jazz-Way-OutJAZZ WAY OUT

je priča o jednom od najtalentiranijih jazz glazbenika na svijetu koji u Budimpešti traži menadžera.
József Balázs je glazbenik koji svoje mjesto pod suncem želi izboriti u «prštećoj» Budimpešti u kojoj se, ekonomskoj krizi usprkos, svakih nekoliko mjeseci otvori novi bar. Već je svirao s raznim američkim jazz zvijezdama, ali unatoč velikom trudu i talentu, na domaćem mu terenu nekako ne ide. On, naime, svira romsku glazbu.
U 1990-ima, mađarsko je tržište preplavljeno pop glazbom, i nađe se mjesta za tek nekolicinu underground zvijezda. Karte su dakle unaprijed podijeljene. Iako je njegov talent nedvojben a glazba zanimljiva – svira sjajan fusion jazza, romske glazbe, bluesa i R’n’B-a – Józsefu ponude za gaže naprosto ne stižu.
Gledatelj kroz njegovu priču otkriva budimpeštansku glazbenu scenu, njene zadimljene stanove, jazz barove, studije, kreativne procese. Ovo je film ceste snimljen u jednom gradu.

Redatelj: Katalin Barsony
Producent: Marioner Kurucz
Produkcijska kuća: Baxt Films

 

Homo-videoHOMO VIDEO

je film o funkciji TV-a u obiteljima, o tome kako ovaj jednostavni aparat utječe na poimanje svijeta, na stavove, kao i na odnose i komunikaciju među ukućanima.
TV nam omogućuje da živimo paralelne živote, u našoj emotivnoj i kognitivnoj sferi. Kroz TV možemo iskusiti niz emocija. Odabirom programa se pak potvrđujemo kao ono što jesmo – mi smo naši odabiri. Također, odašiljemo informaciju o tome što nam nedostaje u privatnom životu. TV je naš partner u ljubavi, odnosima, obiteljskim problemima, u poslu, interpersonalnoj komunikaciji, u strahovima, uzbuđenjima, uspjehu. TV utječe na način na koji vidimo svijet, na koji mislimo. On je dio naših navika, on stvara naše stereotipe, on je naše utočište. Toliko je neizostavan dio naših života da je to naprosto moralo biti pretočeno u film.

Redatelj: Katarina Hlincikova
Producent: Barbara Janišová Feglová
Produkcijska kuća: Academy of Music and Dramatic Art, Hitchhiker Films

 

Pirate-FishPIRATE FISH (RIBA-GUSAR)

je film o emocionalnom odnosu između kapetana broda i muškarca koji mu iznenadno upada u život.
Kapetan Ludger Dochtermann (70), Nijemac koji godinama plovi po morima Aljaske, loveći rakove i losose, u ključnom momentu svog života- u momentu kad je život odlučio okončati – slučajno sreće ključnog muškarca.

Redatelj: Boris Veličan
Producenti: Dana Budisavljević, Miljenka Čogelja
Produkcijska kuća: Hulahop Film & Art Production

 

Days-of-MadnessDAYS OF MADNESS (DANI LUDILA)

radni je naslov obzervacijsko-­participativnog dokumentarca koji prati tri osobe oboljele od različitih psihičkih oboljenja.
No Vlatka, Maja i Mladen ipak se odupiru klasifikaciji bolesti. Oni se ne smatraju psihički bolesnima već psihički različitima. U nastojanjima da svoju različitost destigmatiziraju uključili su se u rad «Ludruge», udruge koja im pomaže da sami sebi pomognu u društvenoj integraciji, ali i društvu da prihvati normalnost «psihički različitih».

Redatelj: Damian Nenadić
Producent: Oliver Sertić
Produkcijska kuća: Restart

 

FiveFIVE (PET)

U centru Vilniusa, u Litvi, nalazi se palača. Iza neoklasicističke fasade, nekad je bilo sjedište KGB-a i zatvor. Danas je to muzej žrtava genocida u Litvi.
Turisti iz cijeloga svijeta tu svraćaju sa smiješkom na licima, kako turistima i doliči, i sa znatiželjom, kako im također doliči. No odlaze sa šokom i nevjericom.
Talijanski je filmaš odlučio upoznati ljude čiji su životi bili povezani KGB-ovim nitima tijekom posljednje dekade SSSR-a. Film je kolaž portreta pet likova koji su se našli u suprotstavljenim pozicijama.

Redatelj: Maximilien Dejoie
Producent: Dagne Vildžiunaite
Produkcijska kuća: Just a Moment, Indastria Film

 

One-Man-ShowONE MAN SHOW

je gorko-slatki kreativni dokumentarac o snovima i uspjehu.
Svi mi želimo biti uspješni. No u tome ne uspijevamo jednako. Glumac Marcin, na primjer, nikad nije ostvario značajniju ulogu. No u ovom filmu napokon će mu se pružiti prilika koju je čekao, prilika za glavnu ulogu. Naime, ovo će biti – dokumentarac o njemu.
Pratimo ga kroz godinu dana. Trebalo bi to biti ključnih godinu dana njegovog života, godina u kojoj bi trebao odlučiti tko će biti i kako će to postati.

Redatelj: Jakub Piatek
Producent: Anna Kepińska, Maciej Kubicki
Produkcijska kuća: Telemark Sp. z o.o.

 

Last-seasonLAST SEASON (ZADNJA SEZONA)

je film o život u malom ribarskom mjestu u Poljskoj.
Józef je 60-godišnji ribar. Posjeduje motorni čamac s kojim on i njegov 23-godišnji sin odlaze u ribe. Razvlače i postavljaju mrežu. Filetiraju ribu u društvu galebova. Svaki put kad se vraćaju na obalu, izvlače čamac. Jedino što ne rade ručno jest izvlačenje ribe – to za njih odrađuje električni motor.
Kod kuće ih čeka 86 godišnja Magdalena, majka i baka. Kad je bila mlada, i ona je, kao ribarova žena, sudjelovala u poslovima koje danas odrađuju njen sin i unuk.
Riba se prodaje na tržnicu ribe u Gdyniji, a nekad i turistima i mještanima. Otac i sin mjesečno zarade oko 1000 poljskih zlota, po glavi. Sve upućuje na to da će svijet kakvog ga Józef zna uskoro nestati. Jacob, njegov mlađi sin, već je počeo tražiti posao na obali.

Redatelj: Slawomir Witek
Producent: Anna Waradzyn
Produkcijska kuća: Staron Film, Polish Filmmakers’ Association Munk Studio

 

Rajko-Doleček-and-His-Dangerous-World-of-CaloriesRAJKO DOLEČEK AND HIS DANGEROUS WORLD (OF CALORIES) (RAJKO DOLENČEK I NJEGOVE OPASNE KALORIJE)

je film koji objašnjava kako prvi endokrinolog u nekadašnjoj Čehoslovačkoj koji je cijeli život posvetio zdravom životu i ljudima, podržava neke od najvećih ratnih zločinaca 20. stoljeća.
Profesor Rajko Doleček je živahni 88-godišnjak koji je cijeli život posvetio medicini, borbi protiv suvišnih kalorija i endokrinologiji. U 1970-ima je čak bio i poznata TV ličnost jer je mnogo govorio o zdravom životu. Ljudi vole njegove knjige o putovanjima. No manje je poznata njegova borba za Srbiju i njene ratne «heroje», Ratka Mladića i Radovana Karadžića.
Ovaj bi film trebao rasvijetliti kako osoba istovremeno može voljeti poeziju i pomagati ljudima iz altruizma, i braniti ratne zločince.

Redatelj: Kristýna Bartošová
Producnt: Kristýna Hněvsová
Produkcijska kuća: nutprodukce, FAMU – Film and TV School of the Academy of Performing Arts, Prag

 

Laugh-if-You-canLAUGH IF YOU CAN (SMIJ SE AKO MOŽEŠ)

je priča o ljudima koji opasno žive u snovima.
Oni to ne mogu kontrolirati – zaspat će bilo gdje, bilo kad. Dok s ljudima pričaju na cesti, dok djecu vode u vrtić, dok voze. Neki zbog iznenadne oluje emocija, dok, na primjer, gledaju neki emotivni film, čuju dobar vic ili se svađaju sa supružnikom. Tijela ih jednostavno izdaju. No snovi su im toliko stvarni da nakon buđenja ne mogu reći što je bio san a što java. Oni su narkoleptičari.
Film se međutim ne bavi njihovim stanjima – bavi se samim ljudima, i onim što od života prolazi mimo tih ljudi.
Narkoleptičari se moraju susprezati od emocija kako bi kontrolirali svoja tijeka. No nije li to nešto što svi mi radimo? Susprežemo emocije kako bismo se kontrolirali. S jednom razlikom doduše – mi imamo mogućnost izbora.

Redatelj: Agnieszka Woszczyńska
Producent: Marta Golba
Produkcijska kuća: Endorfina Studio

 

BordersGRANICE (BORDERS)

je hibrid igranog i dokumentarnog filma radnje smještene na granicama Burme. Bavi se preživljavanjem i ljudskom ranjivošću.
Kroz portret jedne obitelji, prognanika u vlastitoj zemlji koji su se našli među tisućama tražitelja azila, ispričana je univerzalna priča o humoru kojim se prevladavaju nedaće, i očaju kojem na kraj staje ironija. Granica je u ovom slučaju geografska i politička, ali i osobna, ljudska, ona znači granicu ranjivosti u odnosu na ljudsku elastičnost i granicu-blokadu koja se pojavi svaki put kad se nađemo u neprijateljskom okruženju.
U našem suvremenom vremenu u kojem se borba za opstanak vodi svakodnevno i globalno, film podsjeća da postoji veza između naizgled nepovezanih kolektivnih sudbina diljem svijeta, i otkriva ono suptilno tkano tkivo univerzalnih značenja.

Redatelj: Ionut Piturescu, Rumunjska
Produkcijske kuće: Dox:Lab (Danska), Anthropoesis (Rumunjska)

 

Brief-ExcursionKRATKI IZLET (BRIEF EXCSURSION)

je hibridni film, doku-fikcija ili film-esej, koji je temeljen na dvije opreke: na opreci između dokumentarnog i igranog te na opreci između realnog i nadrealnog.
Kratki izlet zamišljam kao film koji povezuje nekoliko filmskih rodova i žanrova. Mogao bi biti definiran kao hibridni film, kao dokufikcija te kao film-esej.
Antun Šoljan napisao je roman Kratki izlet kada je imao 33 godine. U njemu je pisao o ljetnom putovanju Istrom s prijateljima, pisao je i o vrijednostima svoje generacije, o osjećaju nemoći pred starenjem, o važnosti sjećanja i o važnosti onoga što nam prethodi, opotrebi za ostavljanjem traga u povijesti.
Film bi bio sniman u srpnju ili kolovozu 2014. godine, kada ću navršiti 31 godinu. Prema ovom planu, film bi imao premijeru 2015. godine, kada budem imao 32 godine, dakle godinu manje od Antuna Šoljana kad je objavio Kratki izlet.

Redatelj i scenarist: Igor Bezinović, Hrvatska

 

PolednicePOLEDNICE

je mozaik snova, priča o plijesni i smeću s ulica, kukcima i ponijima.
Inspiracija je stigla u obliku sjećanja na pokojnog djeda i njegovu maštu koju je prenosio na svoju unuku.
Priča se bazira na češkoj narodnoj morbidnoj legendi o Polednici; ženi koja uzima svu djecu koja ostani vani u sunčano podne… interpretirana onako kako ju je djed doživio.
No udaljava li se taj starac, dok priča priče, od svog zdravog razuma, ili cijelo vrijeme blefira? Tko je Polednice? Navodno je danju ljudožder a noću je nježna. I je li djed, granajući priču za laku noć, ispričao svoj vlastiti kraj?
Film se dijelomična rekonstrukcije djedovih interpretacija, sastoji se od sekvenci sjećanja na neobične rituale i pripovijedanje navedenoga djeda, te na njegove (prave) tajne i (pravo) postojanje. Ispričana je uz pomoć osobnih snimki sačuvanih na kasetama, pomoću starih otografija, te slika “haptički” snimljenih preko različite texture fizičkih materijale.

Redatelj: Michaela Morning, Ujedinjeno Kraljevstvo
Producent: Dave Morning
Produkcijska kuća: V krabičce, UK

 

Long-Yesterday-300x187DUGO JUČER (THE LONG YESTERDAY)

je post-apokaliptični found-footage instruktažni film.
Nakon Trećeg svjetskog rata uslijedio je tzv.period Tihe tame. Tako je nazvan jer iz njega ne potječe apsolutno nikakav otisak u vremenu, opipljivi dokaz, dokument, podatak… I to za gotovo stotinu godina. Rat je izbrisao gotovo sve ljudske postojbine a elektromagnetski valovi su pak izbrisali sve informacije pohranjene na električnim uređajima.
S druge strane povijesnoga ždrijela, na kojoj se ljudstvo ponovno diže iz mrtvih, pokušava se ne samo nanovo stvoriti period koji je potonuo u rupu bez memorije, već i iznova kreirati dokumente o masovnom oružanom sukobu koji je sve to prouzročio.
Ideja iza projekta jest zamjena pozicije s onima koji su na svijet došli nakon uništenja svega postojećeg, koji ponovno stvaraju cijelu priču o svijetu, i to iz fikcije, iz imaginacije.

Redatelj: Yelena Guillen, Španjolska