REFINERI 2014 II + EX ORIENTE FILM - projekti

balkan fictionBALKANSKA FIKCIJA

Redatelj: Dženan Medanović
Producent: Nives Zemba
Producentska kuća: Tout va bien! Productions
Balkan Fiction, Hrvatska, 90 min, društvena pitanja

Ako nogometna utakmica može započeti rat, može li također donijeti mir? Prije nekoliko godina TV kuća CNN objavila je priču o pet sportskih događaja koji su promijenili tijek povijesti. Jedan je od njih bila nogometna utakmica koja se trebala odigrati u Zagrebu 1990. između hrvatskog kluba Dinamo i srpskog Crvena Zvezda. Međutim utakmica nikad nije odigrana jer je došlo do konflikta među navijačima koji su, simbolički, ušli u teren. Kasnije je to proglašeno početkom rata između Hrvatske i Srbije. Novinar Dejan Kožul dobio je zadatak istražiti što se uistinu dogodilo tog dana i što se promijenilo u srcima i glavama sudionika događaja nakon svih ovih godina. On se rodio u Hrvatskoj ali od rata živi u Beogradu. Cilj mu je naći nogometne navijače koji su tog dana, 13. 05. 1990., bili na stadionu u Zagrebu. Petorica njih su navijači Crvene Zvezde a petorica Dinama. Oni će nam ispričati priču o tom danu a Dejan će ih pitati bi li htjeli simbolički odigrati taj nikad odigrani meč, 24 godine kasnije, onaj koji su jednom zaustavili ulaskom na teren.

 

 

442442

Redatelji: Iva Brdar, Luka Rukavina
Producent: Šimun Kuliš
Produkcijska kuća: Plan 9 Production , Barbarogeniji
442, Hrvatska, Srbija, 52 min, HD, društvo, putovanje

Na dan nogometne utakmice između Hrvatske i Srbije (koja uvijek privuče pozornost dviju nacija i uvijek iznova potpiri netrpeljivosti među njima) dvojica muškaraca – pilot helikoptera u Hrvatskoj policiji Hrvoje iz Zagreba te glazbeni menadžer Nebojša iz Beograda – putuju cestom dugom 442 kilometra, u svojim automobilima, da bi svatko posjetio svoju djevojku, u Zagrebu odnosno Beogradu. Nebojša seli u Zagreb s velikim kombijem a Hrvoje namjerava zaprositi svoju djevojku. Obojica su članovi grupe “442” već neko vrijeme i koristili su ju i za ovo putovanje. Zato Hrvoje u Beograd putuje s Marinom koja ide posjetiti bivšu djevojku svoga brata a Nebojša putuje s Aleksandrom koja se vraća u Zagreb iz posjete dečku u Beogradu. Na putu izmjenjuju svoje intimne priče, vlastite teorije o tome što 422 predstavlja te uživo slušaju prijenos nogometne utakmice. Svi stižu na svoju destinaciju, nakon 442 prijeđena kilometra bivšeg autoputa Bratstva i jedinstva, u zagrljaje svojih voljenih.

family coming outOBITELJ “AUTA”

Redateljica: Kateřina Mikulcová
Producent: Pavel Vácha
Produkcijska kuća: Bratři s.r.o.
Rodinný coming out, Češka, 90 min, DCP, kreativni, aktualni događaji, društvo

Veza između djeteta i roditelja “radi” u oba smjera i prestaje, vjerojatno, tek sa smrću nekog od njih, a nekad čak ni smrt ne uspije riješiti sve konflikte odnosa roditelj-dijete. Kako izgleda proces prihvaćanja činjenice da je sin/kći homoseksualan/na? Prihvaćaju li ju drugačije majke u odnosu na očeve? Hoće li roditelji prihvatiti i partnera/icu svog djeteta? Kad, i kako, roditelji s djetetom komuniciraju o njegovoj homoseksualnosti i kad su u stanju o tome razgovarati s, recimo, kolegama? Kako majke odgovaraju na pitanja kolega “kad će Jane imati dečka?” kad Jane već ima curu? Dolazi li otac na vjenčanje – registrirano partnerstvo – svog sina? Hoće li svojim prijateljima u pubu pričati o tome? Srami li se? Tko izbacuje svoje homoseksualno dijete iz kuće?

 

fyodorychFYODORYCH

Redatelji: Kaspar Ainelo, Aleksandr Heifets
Producent: Eero Talvistu
Produkcijska kuća: Exitfilm OÜ
Estonija, 52 min, DCP, kreativni, aktualni događaji

Rusija, čuvarica naslijeđa Sovjetskog Saveza, i Ruskog Carstva, mijenja svoju retoriku već četvrt stoljeća. Razumijevanje te retorike drugačije je u Europskoj uniji i u ostatku svijeta. Rusija se igra s granicama. U 2008. bila je to Gruzija, u 2014. Ukrajina. Što će se dogoditi u 2020. ako igra ostane ista? U sljedećem pokušaju, mogla bi se poigrati s granicama Estonije, Latvije, Litve, iako su sve ove zemlje članice EU i NATO-a. Ili možda Finske, koja nije članica NATO-a? No bila bi to mnogo veća granica za igru, bilo bi zanimljivo vidjeti kako bi reagirao ostatak svijeta.
Estonija se pridružila EU i NATO-u 2004. Narva, najveći najistočniji grad u Estoniji postao je istočnom granicom EU u kojem većina stanovništva kao materinji jezik govori ruski. Scenarij koji se dogodio na Krimu mogao bi se ponoviti u Narvi, što bi zazvalo NATO-ov Članak V. Svijet bi bio na ivici mnogo većeg rata. Bio bi, no to bi istovremeno značilo i kraj NATO-a i EU; Estoniju bi aneksirala Rusija, uslijedile bi aneksije Latvije i Litve, autonomija Finske pod ruskom federalnom vlašću…

 

 

no addresseeNEMA PRIMATELJA

Redateljica: Ksenia Okhapkina
Producent: Kadriann Kibus
Produkcijska kuća: Vesilind
Estonija, Rusija 90 min, Blu-ray, DCP, kreativni, filozofija, društvena pitanja

Čečenija. Rat je završio prije pet godina. Na planini Ertan postoji groblje, posljednje počivalište za ubijene u ratu. Tugujući rođaci žive u obližnjem selu. Neki od njih prizivaju blagostanje i mir, neki žele osvetu. Grobar Ahmed nastoji ujediniti jedne i druge, u miru i oprostu, kao što su pokušavali i njegovi preci u 19. stoljeću, koji su uspjeli spriječiti jedan davni rat između Čečenije i Rusije. Još jednom, ljudi će morati birati između osvete i oprosta.

afterglowCRVENO NEBO

Redatelj: Veronika Szakonyi Noemi
Producenitica: Julianna Ugrin
Produkcijska kuća: Éclipse Film, Café Film Ltd.
Szilánkok, Mađarska, 90 min, Blu-ray, DCP, DVD, HD, kreativni, drama, osobno

“Mog je brata oteo njegov vlastiti otac, 5. rujna 1985., iz Budimpešte. Nakon dugotrajne potrage, 20. studenog 2007. pronašla sam ga u Brusselsu. Moja je majka prošla kroz neopisivu bol zbog gubitka sina i sama ga nije pronašla. Dvije godine nakon otmice rodila sam se ja, u njen svijet obavijen velom velike tajne.
U potpunosti sam posvetila svoj život tome da nađem brata, i nakon šest godina potrage – uspjela sam. Brat je postao vođa jednog od najjačih anti-terorističkih SWAT timova na svijetu. Nedavno su se on i majka sreli, nakon 28 godina. Bilo je to prekrasno iskustvo ali istovremeno i ogroman šok. Pozvao nas je – obitelj svoje majke – na svoje vjenčanje, ove godine u lipnju. Bit će to prvi put u 28 godina da će se njegovi roditelji susresti na istom mjestu.”

 

styxSTIKS

Redatelj: Zoltán Füredi
Producentica: Barbara Héger
Produkcijska kuća: Campfilm Production
Mađarska, 70 min, HD, kreativni, povijest, društvo

Film priča pedeset godina staru priču: otac Valter – učitelj speleologije iz Pannonhalma – i tajanstvena nesreća donijeli su smrt za troje studenata u dubini spilje Baradla uoči Nove godine 1965. Sjećanja preživjelih, očevidaca i onih koji su pokušali pomoći, ispričana su u detalj osobnim glasom, no priča je u nekim dijelovima kontradiktorna. Stoga možemo dobiti uvid u širi politički kontekst povijesti mađarskih benediktinaca i u djelovanje komunističkog režima. Lik oca Valtera pojavljuje se uz metaforu podzemne ceste koja vodi prekrasnim, i zastrašujućim koridorima; Ceste koju smo izabrali za sebe i po kojoj moramo ići zajedno.

 

inga can hearINGA ČUJE

Redatelj: Kaspars Goba
Producent: Ieva Goba
Produkcijska kuća: Elm Media
Inga dzird, Latvija, 70 min, DCP, kreativni

“Inga čuje” je priča o gluhoj obitelji, o njihovim naporima da pokrenu posao i o poteškoćama s kojima se gluhi ljudi suočavaju pri građenju i pokretanju posla. Protagonistica Inga je jedina članica obitelji jednog latvijskog sela koja čuje. Budući da je od 7. godine Inga tumač svojoj obitelji njen je najveći trenutni izazov pomoći obitelji da izgraditi posao, da bi se mogli uzdržavati u selu gdje je teško, gotovo nemoguće, naći zaposlenje za osobe s invaliditetom. Međutim, 15-godišnja Inga također mora završiti i osnovnu školu. Kako će spojiti završetak škole s ulogom prevoditelja svoje obitelji? I, je li njen osobni razvoj uopće moguć ako je ona uši svoje obitelji?

first pole on marsPRVI POLJAK NA MARSU

Redateljica: Agnieszka Elbanowska
Producentica: Tatiana Wasilewska
Produkcijska kuća: Square Film Studio Ltd.
Pierwszy Polak na Marsie, Poljska, 45 min, HD, dok. drama, osobni pogled, portret, znanost i tehnologija

Kazimierz je umirovljeni drvni inženjer koji 2023. planira odseliti na Mars. S naznakom mogućnosti da sudjeluje u povijesnoj misiji u svemir “Mars One” njegov miran i usamljeni život na selu postaje uzbudljiv. Kazimierzu se sada pruža šansa da postane jedan od prvih naseljenika Crvenog planeta. No prvo mora biti bolji od 3000 kandidata iz cijeloga svijeta. Prolazi kroz sve potrebne korake selekcije a u međuvremenu živi svojim seoskim životom. S idejom da sagradi golem radio teleskop i zvjezdarnicu u susjednom selu, on u svim stanovnicima budi nadu u bolje sutra; Kazimierz organizira promatranja neba za ljude svoga grada a za sve zainteresirane korisnike interneta istovremeno postaje sveprisutni video reporter. On je pravi pionir koji ljudima donosi nove snove i strast, no hoće li biti sposoban i doći do Marsa, zabiti poljsku zastavu i poslati prvu video poruku odande? Govorilo se da se snovi ostvaruju…

runnersTRKAČI

Redatelj: Lukasz Borowski
Producent: Zuzanna Krol
Produkcijska kuća: Wajda Studio
Biegacze, Poljska, 70 min, HD, kreativni

Njihova trka traje 48 sata, tijekom kojih prelaze 240 km. Na dva dana trkači su lišeni sna i odmora, čak se ni ne zaustavljaju kako bi jeli. Nakon nekoliko sati, nokti na nožnim prstima im se počinju guliti, nakon nekoliko dodatnih sati bradavice počinju krvariti, ljudi su dehidrirani i padaju u nesvijest. Nakon 24 sata počinju halucinirati. Oni koji stignu do cilja osjećaju veliku euforiju, iako ne zadugo jer uskoro već počinju razmišljati o sljedećoj trci.
Ove ekstremne staze duge su preko 100 kilometara ili traju 24 i više sati. Organiziraju ih po čitavom svijetu. U njima se jednako natječu i muškarci i žene. Utrke mogu biti po cesti i off-road; potonje se organiziraju na najzahtjevnijim terenima. Da biste završili takvu trku, u zadanom roku treba proći kroz cilj. Obično samo nekoliko desetaka ljudi sudjeluju u utrci. Polovica njih odustane zbog krize ili iscrpljenosti.

 

border barbersBRIJAČI S GRANICE

Redatelj: Igor Chojna
Producent: Michaela Pnacekova
Produkcijska kuća: Hanfgarn & Ufer Filmproduktion GbR, Lava Films
Fryzjerki Przygraniczne, Njemačka, Poljska, Španjolska, 72 min, društvo

Nieder Wutzen je tiho njemačko selo. Godine 1945. kad su se granice mijenjale, postalo je najzapadnije poljsko naselje i promijenilo ime u Osinow Dolny. Prije 20 godina otvorio se granični most između Osinow Dolnyja i njemačkog Hohen Wutzena, i Nijemci su se počeli vraćati. Ali samo na nekoliko sati, uglavnom da bi se jeftino ošišali. Naime, više od polovice stanovnika Osinow Dolnyja rade kao frizeri što znači da gradić ima najveću stopu brijača na svijetu te ga posjetitelji zovu “Dorf der Frieseure” (Selo frizura). Halina, 70-godišnja frizerka koja se poprilično dobro drži, šiša već 40 godina. S dvoje mladih asistenata vodi jedan od prvih salona u naselju. Njeni klijenti, kao uostalom i klijenti svih ostalih salona u naselju, su stari Nijemci koji osim šišanja vole ispričati i priče o svojim životima, iznijeti svoje probleme i nadanja. Halina voli svoj posao no u posljednje joj vrijeme koljena zadaju probleme i spremna je za mirovinu. Prije nego li napusti Osinow Dolny, i život koji poznaje već 40 godina, mora odlučiti o svom nasljedniku i to između dvije mlade žene, njene praktikantice, a obje smatra nesposobnima.

new bloodNOVA KRV

Redatelj: Pawel Ziemilski
Producent: Lukasz Długołęcki
Produkcijska kuća: NUR
Nowa Krew, Island, Poljska, 90 min, Blu-ray, DCP, kreativni, povijesni, socijalna pitanja društvo

“Nova krv” (“Nowa krew”) je priča o ljudima iz malog poljskog sela Stare Juchy (što na poljskom znači stara krv). Selo se nalazi na Masuriji, području koje se često naziva “zemljom tisuću jezera”. Više od 300 ljudi toga sela emigriralo je na Island od 1980-ih i nitko se nije vratio. Kroz film pratimo promjene koje su u selu nastale, veze između onih koji su ostali i onih koji su migrirali, a također i načine na koje se ostvarivala ta poljsko-islandska integracija. S fokusom na evoluciju pojedinaca, obitelji i cijelog društva, film pokazuje što vrijednosti kao što su sloboda, otvorenost prema svijetu i mogućnost rapidne mobilnosti i uporabe modernih tehnologija, mijenjaju u razumijevanju pojedinca. Također, što sve to mijenja u razumijevanju kontroliranja načina života.

povPERSON OF VIEW

Redateljica: Ina Ferlan
Producentica: Jerca Jerič
Slovenija, dokufikcija, društvo, ples

Osjetila se često uzimaju zdravo za gotovo. Gluhi traže različite senzorne podražaje kojima oživljavaju zvuk u svojem tijelu i umu. Njihovi drugi osjeti postaju izoštreniji, posebice osjeti opipa i vida.
No, tko ima jasniju percepciju? Gluha osoba koja ima razvijenu preciznu sposobnost opažanja ili osoba sa sluhom koja raspolaže sa svim osjetilima? Film istražuje ova pitanja iz perspektive gluhe plesačice koja glazbu osjeća kroz vibracije.

carrollCARROLL U RUSIJI

Redateljica: Tatyana Soboleva (Rusija, Moskva)
Producentica: Yulia Bufina
Produkcijska kuća: FILMSTART
Carroll through the Russian looking glass, Rusija, eksperimentalni dok., HD Length 52/80

Jednom je jedan profesor matematike na Oxfordu, jedan uštogljeni Englez imenom Charles Dodgson, koji nikad nije izašao iz kuće a da nije stavio rukavice i koji je cijeli svoj život pohranio u dnevnik i čak pobrojao svaki obrok koji je objedovao u svojoj oksfordskoj sobi, odlučio da će ostaviti fakultet i putovati. U Rusiju. O, kako li je samo veliku, sudbinsku grešku učinio!

rosemeryROSEMARIE

Redatelj: Zoran Krema
Hrvatska, dokufikcija, osobni pogled

Film o dvoje ljubavnika koji se pomoću interneta ponovno nalaze nakon točno pedeset godina. Danas su u odmaklim godinama i preispituju svoja sjećanja, on čisteći svoju boemsku kuću na otoku Krku dok ona vrti uredno posložene fotografije u jednom berlinskom stanu.
Njihov susret djelomice je dao odgovore na njihova pitanja, no sveo se više na prizivanje uspomena koje kod jednog počinju na jedan način a kod drugog završavaju na drugi. Jedna ih pjesma zasigurno povezuje pa odlučuju otići na večeru u Hotel Haludovo gdje će još jednom zaplesati na „Mornaru moj“. Tu počinje igrani dio ove priče.

lunchVIJESTI ZA RUČAK

Redateljice: Kristina Barišić, Marta Ožanić
Hrvatska, dokufikcija, eksperimentalni, društvo

Kada ste posljednji put prešutjeli, ili obznanili loše vijesti? I kako sami primate loše vijesti, da li dopuštate da vas obuzmu, gubite li momentalno živce ili ostajete sabrani? I izaziva li vaša reakcija neku novu akciju?
“Vijesti za ručak” je hibridni diptih o običnim suvremenim ljudima koji pokazuje intenzivnu promjenu svojih mentalnih stanja i emocije kao reakciju na određene događaje. Ispričan je iz dvaju potpuno odvojenih pozicija: prvi dio, “Vijest”, bavi se činom vandalizma tinejdžera i javne osude tog vandalizma na internetu koja je jednako agresivna kao i sam čin. Drugi dio, “Ručak”, analizira obitelj i kompleksnost odnosa koje obitelji njeguju.